Jaki jest trend stawek frachtowych w 2024 roku?

Jaki jest trend stawek frachtowych w 2024 roku?

W ostatnim czasie ceny transportu kontenerów przeżywały prawdziwy rollercoaster. Kwestie związane z pandemią, takie jak zatory w portach, niedobory siły roboczej i ograniczona podaż kontenerów, wywindowały ceny transportu do bezprecedensowych poziomów. W 2022 r. nasza pełna analiza zmian cen frachtu podkreśliła te wyzwania. Teraz, w 2024 r., branża stoi w obliczu nowego etapu: chociaż osiągnięto pewną stabilność, nowe potencjalne zakłócenia, zarówno gospodarcze, jak i geopolityczne, mogą nadal wpływać na koszty transportu kontenerów.

Jak kształtowały się ceny frachtu?

Podczas gdy stawki frachtowe znacznie wzrosły już w 2020 r., w kolejnym roku wzrosły jeszcze szybciej. We wrześniu 2021 r. cena 40-stopowego kontenera na trasie Azja-Europa osiągnęła rekordowy poziom ponad 20 000 USD - wielokrotnie przekraczając średnie ceny frachtu sprzed pandemii. Dowiedz się więcej o tle, klikając link.

Po ponownym wzroście stawek frachtowych wraz z rozpoczęciem wojny Rosji z Ukrainą na początku 2022 r., sytuacja cenowa ponownie uspokoiła się w drugiej połowie 2022 r. i na początku 2023 r.. To złagodzenie cen wynikało przede wszystkim z dwóch głównych powodów:

  • Popyt na towary ponownie się unormował
  • Łańcuchy dostaw ponownie się poprawiły

Stawki frachtowe wróciły do normy pod koniec 2023 r., ale nadal podlegały silniejszym wahaniom w zależności od szlaków handlowych i czynników sezonowych.

 

Co stanie się w 2024 roku, biorąc pod uwagę nowe potencjalne zakłócenia?

Stawki frachtowe pozostają stabilne na niskich poziomach, ale nadal znacznie przekraczają poziomy sprzed 2020 roku. Najnowszy indeks Drewry WCI Composite Index wynoszący 5 551 USD za 40-stopowy kontener jest o 47% niższy od poprzedniego szczytu pandemii wynoszącego 10 377 USD we wrześniu 2021 r., ale o 291% wyższy od średniej stawki z 2019 r. (sprzed pandemii) wynoszącej 1420 USD. Ponieważ światowe gospodarki nadal zwalniają, szczególnie w głównych gospodarkach, takich jak Chiny, Europa i USA, importerzy są bardziej ostrożni, co skutkuje mniejszym popytem na transport kontenerowy.

Source: https://www.drewry.co.uk/supply-chain-advisors/supply-chain-expertise/world-container-index-assessed-by-drewry

 

Inną kwestią są trwające napięcia w różnych częściach świata, takie jak trwająca wojna Rosji z Ukrainą, a także konflikt między Izraelem a Palestyną, który wywołuje efekt domina w wielu innych obszarach. W szczególności następujące czynniki mogą mieć wpływ na sytuację cenową w transporcie.

1. Zakłócenie szlaków handlowych i logistyki

Izrael i terytoria palestyńskie znajdują się tuż za progiem Kanału Sueskiego, głównego światowego szlaku handlowego łączącego Europę i Azję. Dzięki długości 193 km oszczędza on statkom towarowym dystans 6 500 km. W 2023 r. przez kanał przepłynęło około 26 500 statków przewożących 1,3 mld ton ładunku.

Jak dotąd konflikt między Izraelem a Palestyną nie miał bezpośredniego wpływu na kanał. Jeśli jednak konflikt przerodzi się w napięcia regionalne, może to zagrozić bezpieczeństwu na trasie, powodując opóźnienia i przekierowania statków. W ostatecznym rozrachunku takie zakłócenia mogą spowodować wzrost kosztów transportu.

Obawiając się blokady Kanału Sueskiego, coraz więcej firm zajmujących się transportem kontenerowym już teraz unika tej trasy na rzecz dłuższej trasy wokół Przylądka Dobrej Nadziei. Wydłuża to czas podróży z 19 do 31 dni, co z kolei zwiększa koszty. Według największych firm żeglugowych koszty te wzrosły do dziesiątek milionów dolarów.

 

A comparison of the route through the Suez Canal and the route via the Cape of Good Hope (Source: https://ng-terminal.com/2023/12/18/%F0%9F%9A%A2-navigating-challenges-impact-on-asia-europe-shipping-routes/).

Porty w regionie są również czynnikiem wpływającym na zmiany stawek frachtowych. Izraelskie porty, takie jak Hajfa, są ważnymi węzłami handlowymi we wschodniej części Morza Śródziemnego. Każdy konflikt zbrojny może wpłynąć na działanie tych portów, prowadząc do opóźnień i wyższych kosztów logistycznych.

2.Ceny ropy naftowej i koszty paliwa


Ponieważ cena ropy naftowej i energii ma znaczący wpływ na ceny transportu, Bliski Wschód ze swoim głównym rynkiem ropy naftowej jest oczywiście również decydującym czynnikiem w obecnych zmianach stawek frachtowych. Tak więc, nawet jeśli konflikty w regionie nie mają bezpośredniego wpływu na kraje produkujące ropę naftową, mogą one powodować niepewność, która prowadzi do wahań cen ropy. A to oczywiście oznacza wzrost cen paliw dla statków i innych środków transportu, co skutkuje wyższymi cenami transportu kontenerowego, które wpływają na globalny handel i łańcuchy dostaw. Te zmiany cen mogą mieć wpływ na cały sektor logistyczny, od firm żeglugowych po osoby korzystające z ich usług, ponieważ koszty są przenoszone w dół łańcucha dostaw.

3. Napięcia geopolityczne i sankcje


Konflikty geopolityczne mogą skutkować nałożeniem sankcji na określone kraje lub firmy, co może mieć znaczący wpływ na globalny handel. Sankcje mogą oczywiście wpłynąć na działalność firm i dostawców, powodując niepewność i zmniejszając wolumeny handlu. Przy mniejszej wymianie handlowej będzie mniejsze zapotrzebowanie na usługi transportu kontenerowego, ponieważ firmy będą musiały stawić czoła ograniczeniom i niestabilności rynku. Co więcej, sankcje mogą powodować problemy w łańcuchu dostaw, w tym przekierowanie przesyłek lub całkowite wstrzymanie handlu. Może to wywierać jeszcze większą presję na globalne sieci logistyczne i prowadzić do wahań cen transportu kontenerowego.

4.Wpływ popytu


Konflikty w kluczowych regionach mogą prowadzić do spowolnienia działalności gospodarczej, co ma również bezpośredni wpływ na handel. Ponieważ popyt na import i eksport spada w dotkniętych obszarach, stawki frachtowe mogą spaść na niektórych trasach. Jednak globalna niepewność może również powodować nierównowagę, która prowadzi do wzrostu cen na innych trasach z powodu zmian w podaży i popycie na towary. Sprawia to, że ceny transportu kontenerowego są dość nieprzewidywalne. Konflikty regionalne mogą zmniejszyć popyt w niektórych obszarach, jednocześnie zwiększając koszty w innych, gdzie szlaki handlowe lub łańcuchy dostaw są zakłócone.

Strategie skutecznego zarządzania rosnącymi kosztami dla firm zajmujących się rusztowaniami

Stawki frachtowe nadal podlegają wahaniom, a przyczyny tego są różne, od ryzyka zakłóceń szlaków handlowych, rosnących kosztów paliwa po obecne napięcia geopolityczne. Chociaż czynniki te niekoniecznie mają taki sam wpływ na obecne trendy cenowe, jak na przykład pandemia Covid-19, nadal mogą wpływać na globalny łańcuch dostaw, handel i ostatecznie na zmiany cen transportu.

Postępując zgodnie z tymi wskazówkami, możesz pomóc zminimalizować wpływ ewentualnego wzrostu cen na Twoją firmę:

 

Wynajem rusztowań

Wynajem rusztowań może być opłacalną alternatywą dla zakupu. Korzystając z dostępnych rusztowań w pobliżu Twojej lokalizacji, możesz znacznie obniżyć koszty transportu. Nasz zespół z przyjemnością poprowadzi Cię przez nasze opcje wynajmu rusztowań.

Dokładne planowanie

Staranne, przyszłościowe planowanie jest niezbędne, zwłaszcza w czasach rosnących kosztów. Upewnij się, że Twoje plany są jak najbardziej szczegółowe, nawet w przypadku mniejszych projektów, aby uniknąć nieoczekiwanych wydatków.

Otwarta komunikacja

Utrzymuj ścisłą komunikację z dostawcami sprzętu i rusztowań. Podziel się swoimi planami na wczesnym etapie, aby skutecznie koordynować i zapobiegać kosztownym opóźnieniom.

Wróć

Komentarze

Dodaj komentarz

Prosimy obliczyć 6 plus 9.

Skontaktuj się z nami

Stronger. Together.

Cały zespół Scafom-rux służy pomocą we wszystkich kwestiach. Skontaktuj się z nami, klikając poniższy przycisk i daj nam znać, jak możemy Ci pomóc.