Najnowsze zmiany na rynku surowców i transportowym

Wzrost cen surowców i kosztów transportu: co wydarzyło się na rynku w ostatnim czasie?

Większość klientów zapewne już zauważyła: w ciągu ostatnich kilku miesięcy wielu czołowych producentów rusztowań oraz innych dostawców materiałów budowlanych musiało podnieść ceny produktów. Przyczyną był wzrost cen surowców. Rzeczywiście w ostatnim czasie dużo mówi się o gwałtownym wzroście cen surowców. Zmiany te dotyczą między innymi materiałów kluczowych dla branży rusztowań: stali i drewna. Znaczącym zmianom uległy też koszty transportu. Postaramy się wyjaśnić, co dokładnie wydarzyło się na rynku w ostatnim czasie oraz jak zmieniały się ceny stali i drewna, a także koszty transportu.

 

Jaka jest ogólna sytuacja na rynku surowców?

Pandemia Covid-19 w dalszym ciągu wpływa na niedobory materiałów. Na początku 2020 roku ceny wielu surowców znacząco spadły. Produkcja w wielu sektorach została czasowo wstrzymana, co doprowadziło do spadku produkcji i cen surowców o około 22 procent. Jednak do połowy 2020 r. ceny uległy odbudowaniu, a w przypadku niektórych materiałów zaczęły rosnąć dalej i w maju 2021 r. osiągnęły rekordowe poziomy. Dotyczyło to również surowców ważnych dla przemysłu rusztowań, czyli stali i drewna. Tymczasem zapotrzebowanie na rusztowania jest większe niż kiedykolwiek, ponieważ podczas pandemii przemysł budowlany przeżywa okres ożywienia. Zapotrzebowanie na surowce jest bezprecedensowe, co oznacza, że zakłady produkcyjne działają z pełną mocą, aby je zaspokoić. Wzrost produkcji nie nastąpił jednak wystarczająco szybko, w wyniku czego ceny materiałów nieustannie rosły w ciągu ostatnich miesięcy. Aby dowiedzieć się, dlaczego produkcja materiałów nie nadąża za rosnącym zapotrzebowaniem, kliknij tutaj.

 

Ceny drewna osiągają 700 USD za metr sześcienny

Jeśli ktoś sprawdził ceny drewna w maju, mógł doznać szoku. Metr sześcienny tego surowca na rynku kosztował nawet 700 USD. Dla porównania: w czerwcu 2019 roku, gdy nie mówiło się jeszcze o pandemii ani ograniczeniach, cena drewna wynosiła około 133 USD za metr sześcienny. Nic nie zapowiadało silnych wahań, które mają miejsce obecnie. Następnie w lutym ceny wzrosły do około 191 USD za metr sześcienny, ale w kwietniu, gdy na całym świecie wprowadzono ograniczenia, spadły do poziomu sprzed czerwca 2019 roku. Pierwszy gwałtowny wzrost odnotowano w maju, co doprowadziło do ukształtowania się cen na poziomie 400 USD za metr sześcienny we wrześniu. Jednak do połowy tego samego miesiąca metr sześcienny sprzedawano za 232 USD. Choć była to wciąż wysoka cena za dość tani dotychczas surowiec, nastroje wśród nabywców poprawiły się. Niestety ta nieznaczna obniżka nie trwała długo, ponieważ po wahaniach na średnim poziomie do grudnia pod koniec 2020 roku zaczęły nieprzerwanie rosnąć. Zdarzały się większe spadki cen, choć nie do wartości z 2019 roku, a w maju 2021 r. ceny drewna wzrosły do najwyższego poziomu w ciągu ostatnich 10 lat. W rekordowych dniach metr sześcienny drewna kosztował 700 USD. Na szczęście od tamtego czasu ceny ponownie spadają. Choć wciąż kształtują się w okolicy 219 USD, pojawiają się symptomy powrotu do normalności.

Zmiany w cenie drewna za 1000 stóp deskowych w USD (źródło: https://tradingeconomics.com/commodity/lumber)

 

Niedobór surowców do produkcji stali

Drewno to wciąż istotny materiał dla producentów rusztowań. Obecnie jednak konstrukcje te wytwarzane są głównie z jednego materiału: stali. Do produkcji stali wymagane są dwa podstawowe składniki: ruda żelaza i złom metalowy. Oznacza to, że aby dowiedzieć się czegoś o cenach stali, trzeba przyjrzeć się wartości rudy żelaza i złomu metalowego. Przed rokiem 2020 oba te surowce były stosunkowo tanie. Do połowy 2020 r. tonę rudy można było nabyć za mniej niż 100 USD, a tonę złomu stali za około 260 USD. Produkt finalny, czyli stal, był w efekcie tani. Na przykład w połowie 2020 r. tonę stalowych prętów zbrojeniowych sprzedawano za 425 USD.

Zmiany ponownie nastąpiły w drugiej części 2020 roku: ceny rudy żelaza wahały się, ale wciąż rosły i w maju 2021 r. osiągnęły wartość maksymalną 229 USD za tonę. Powodem tego nagłego wzrostu cen była sytuacja w Chinach. Miejscowa produkcja stali wzrosła w ostatnich latach na tyle, że nie nadążano z wydobyciem rudy żelaza. Dzieło się tak, ponieważ wiele dużych kopalni w Ameryce Południowej, które zamknięto na czas pandemii, wznawiało pracę bardzo powoli. Brazylijska firma Vale, jeden z największych dostawców rudy żelaza na świecie, informowała, że nie jest w stanie nadążyć za wysokim zapotrzebowaniem. Od tego czasu cena załamywała się kilkukrotnie, ale nigdy nie spadła poniżej granicy 100 USD. Dziś ruda żelaza kosztuje ponad dwa razy więcej, niż na początku 2020 r. Na rynku złomu stali sytuacja jest podobna. W szczytowym momencie w maju 2021 roku ceny złomu metalu podwoiły się w porównaniu do roku poprzedniego. Było to spowodowane niedoborem surowca. Kryzys w przemyśle samochodowym w 2020 r. doprowadził do zmniejszenia liczby złomowanych pojazdów, a co za tym idzie mniejszej dostępności złomu. Projekty budowlane zatrzymane na początku kryzysu również miały wpływ na zmniejszenie ilości złomu. Gdy jednak przemysł budowlany ruszył z miejsca, powstało zapotrzebowanie na duże ilości stali. Niedobory złomu i rudy żelaza doprowadziły do opóźnień i wzrostów cen w powracającym do działania sektorze produkcji stali. Można to zaobserwować po wzroście cen obu materiałów, który trwał od listopada 2020 r. Na szczęście obecnie ceny rudy żelaza i złomu metalowego ponownie spadają, a wraz z nimi cena stali. Na przykład tona stalowych prętów zbrojeniowych kosztuje dziś 668 USD.

 

Zmiany ceny tony stalowych prętów zbrojeniowych w USD (źródło: https://www.lme.com/en-GB/Metals/Ferrous/Steel-Rebar#tabIndex=2)

 

Duże zapotrzebowanie na kontenerowce prowadzi do wzrostu kosztów transportu

Większy koszt zakupu rusztowań nie wynika tylko ze wzrostu cen surowców. Kolejnym czynnikiem jest transport. W ciągu ostatniego roku również w tym obszarze doszło do znaczącego wzrostu cen. Z pewnością wielu naszych klientów zaobserwowało te zmiany. Jest to spowodowane ożywieniem w sektorze handlowym, a to w zasadzie jest dobra wiadomość. Wiąże się to jednak ze zwiększeniem zapotrzebowania na transport, a w szczególności transport kontenerowy drogą morską. Materiały na rusztowania również transportuje się na statkach. Chińska gospodarka podniosła się po kryzysie spowodowanym Covid-19 szybciej niż oczekiwano, a co za tym idzie wzrosło też zapotrzebowanie na transport. Podczas pandemii na znaczeniu zyskał handel online, co zaowocowało zwiększeniem zapotrzebowania na przewóz towarów z Azji.

Nie jest zatem zaskoczeniem, że koszty transportu morskiego z Azji do Europy i Ameryki Północnej wzrosły, a ceny za transport kontenerowy uległy pod koniec 2020 roku potrojeniu. Jednocześnie europejskie i amerykańskie firmy, które opróżniły swoje magazyny na początku pandemii, zaczęły je teraz zapełniać. W efekcie zdolności transportowe były niewystarczające, a ceny zaczęły rosnąć.  Gdy w marcu 2021 r. ceny zaczęły się stabilizować, kontenerowiec Ever Given utknął w Kanale Sueskim, a koszty transportu ponownie ruszyły w górę.

Według Indeks stawek za kontenery Drewry transport kontenerowy z Szanghaju do Los Angeles w czerwcu 2020 r. wciąż kosztował około 2000 USD za kontener 40-stopowy i był już o 500 USD droższy, niż w poprzednim roku. Obecnie cena to aż 11 500 USD. To jednak wciąż tanio, biorąc pod uwagę, że transport z Szanghaju do Rotterdamu kosztuje w tej chwili 14 000 USD. Oznacza to, że zamówienie stali z Chin, czyli jednego z największych producentów tego surowca na świecie, wiąże się zarówno z wysokim kosztem samego materiału, jak i jego transportu do producenta rusztowań. Z drugiej strony ze względu na szybką odbudowę gospodarki Chin transport z Europy lub Ameryki Północnej do Azji jest co prawda droższy niż w zeszłym roku: 1650 lub 1430 USD za kontener 40-stopowy, ale wciąż stosunkowo tani. Bez obaw: sytuacja ustabilizuje się! Chociaż specjaliści nie przewidują powrotu do normalnych cen w ciągu najbliższego roku, ceny najprawdopodobniej nie pozostaną na obecnym poziomie. Aby zaspokoić zwiększone zapotrzebowanie, największe na świecie firmy transportowe, takie jak Hapag-Lloyd, CMA CMG czy Evergreen, zamówiły już nowe kontenerowce, które wyruszą w morze już w 2023 roku.

 

Średnie koszty transportu za kontener 40-stopowy w USD (źródło: https://www.drewry.co.uk/supply-chain-advisors/supply-chain-expertise/world-container-index-assessed-by-drewry)

 

Jak widać, w ciągu ostatniego roku zmiany cen doprowadziły do wielu zmian dla producentów rusztowań i ich klientów. Aby dowiedzieć się więcej na temat powodów tych zmian, kliknij tutaj i przeczytaj nasz wpis w blogu dotyczący przyczyn obecnych wzrostów cen.

Wróć

Komentarze

Dodaj komentarz

Jaka jest suma 4 i 5?